26 april 2012

Vouette & Sorbée

kärlek - vad är det?

jo ikväll blir mitt svar Vouette & Sorbée Fidéle 2009
100%Pinot Noir deggad 2011 den 21oktober.
Ännu en ny-förälskelse med Selosse lärjungar.
Från de relativt unga 20-åriga rankorna som givetvis sköts biodynamiskt genomgår vinet gamla fat genom hela vinifikationen.

Färgen har en lätt rosa färgton.
Mitt första intryck är av små selosse-toner på näsan. Men med otroligt mycke mer personlighet, smörat hallon, inlagda smultron och charmerande vanilj gör att jag är helt förälskad i doften. Jag ser säkert konstig ut som sitter och doftar i glaset flera minuter utan att smaka. Vinet har en stor stor rund kropp.
Ta och koka en kompott på jordgubbar&hallon och smöra upp det hela med koncentrerad smör du smaksatt med vanilj - där har du i stortsätt huvudkaraktären allt i en otroligt uttryckfull kropp som jag är fullkomligt förälskad i. och ta på detta och toppa det, hur lustigt det än låter med perfekt mineral, låter som ett konstigt recept men det är helt magiskt. Finishen är lååång lång komplex historia och det är inte förrens här man slutligen känner de fetaste av alla fat-toner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar