26 april 2012

Jérôme Prévost X2

La Closerie Les Béguines 2008

Är 100%Pinot Meunier á la Prévost från sina 2ha odling håller dessa exceptionella stockar 40år i snitt.
Tilläggas ska också att detta är äntligen det första vinet jag testar från det spännande året 2008.

Jag känner direkt genom att bara sticka ned näsan hur fantastisk stort detta vin är!
Varför ska jag alltid bli så barnsligt förtjust i dessa små-odlade-biodynamiska-champagner utan dosagé?
Doften är stor med bröd kalksten, vinter-päron och en egen stil som jag inte kan beskriva bättre än komplexa mineraltoner. Man känner verkligen på doften hur vinrankorna har fått gå djupt djupt ner i den kalkrika marken. Vinet sjunger en vacker sång om våren, nu är våren len som silke och de första blommorna har precis kommit.

La Closerie fac-simile 2009
Lika så 100% Pinot Meunier.

Har en otroligt vacker ljust rubin-röd rosfärg.
Av alla dessa "färsk-viner" som testats under kvällen är denna klart yngst.
Här bjuds det på stor personlighet som är jordmånsbetonad i stor mineralité och smultron på näsan.
Vinet sköljer först igenom med försvinnande fin elegans. vågor av krossad sten, musselskal som är otroligt nyanserad, nånting jag upplever verkar vara typisk för Prévost viner? riktigt bra är det iaf.
Frukten är lätt läskande och dansar ytters lätt utmed tungspetsen i fascinerande integrerad elegans för sin ålder. Svansen bjussar på en lätt rökig touch, inte alls lika fyllig som Prévosts Béguines men denna Rosé tar istället tag om kvällens elegantaste-titel. Då jag tillbringar mer tid med vinerna och låter tempen gå upp samtidigt som jag testar kvällen tidigare viner inser jag hur exceptionell elegans detta vin verkligen besitter, fantastiskt!

Merci Jérôme!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar