12 april 2012

Industri-vin VS Hantverks-vin

Clos Naudin 2009 VS Jean de la Roche 2010

Duellen är idag Chenin från Loire;)

Vi börjar med "industrivinet" 
Jean de la Roche (Vin No: 95722)
Har en blaskig färg. Min syster gjorde den roliga jämförelsen och testa denna sida sida vid ett glasvatten. Träffande nära!
Här är doften påtagligt söt, blommig. Doften av Päronsplitt är påtaglig. Vinet påminner mer om en sauvignon blanc...
I Gommen är vinet högst anonymt där texturen är just som min syster jämför....vatten...
Vinets syra är lika frånvarande som en vissen melon. Där frukten oxå är blaskigt grön. Det finns heller ingen smak som sitter kvar.


Hantverket kommer från 11Ha, närmare bestämt från Vouvray. Och som av en händelse från favorit vinmakaren Philippe Foreau. Jag har här ställt upp ett Färsk-vin från domänen. Där husets "Demi-sec" är helt naturliga viner från den skönt rika årgången 2009. Färgen är ungt ljusgul.

Att Jämföra dessa två viners dofter mot varandra, är detta en explosion.
Frisk frukt, halm, rökig mineralsten.
Vinet är först friskt och flödar livligt o spänstigt över tungan. I stram mineral stil. Sen kommer den honungsbakade frukten i rikligt exotisk-stil. Hela vinet upplever jag personligen stramt och lätt, någonting jag aldrig tidigare upplevt med ett vin från Philippe.
Finishen andas en stoor skönhet där det förförs av en äng av blommor och lätt litchie.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar