11 april 2012

Clos Naudin 2002 Réserve

Philippe Foreau´s Methode Traditionnelle 2002 Réserve
Vouvray, Val de la Loire
(TN 2010)
 Foreau´s årgångbubbel 2002
Vid öppnandet av min första butelj blev jag helt förälskad och köpte genast på mig en låda för att lagra,
dessvärre älskar jag detta vin så mycket att jag inte kunnat hålla mig mer än ett år, då jag nu öppnar min andar butelj.

2002 är förövrigt ett alltmer hetare år då det börjar pratas mer o mer om viner som fortfarande är renarama barnaråv.
Även i Champagne verkar just 2002 ha stor potensial framåt. Änsålänge är det för tidigt att sia...kanske?

Vinifikationen är enklet. efter skörden (100% Chenin, såkalrt!) pressas druvorna varsamt i klassiska ekpressar. man låter sedan musten jäsa
helt naturligt underöver en månad temp-kontrolerat sätt. Slutligen låter man den andra jäsningen enligt champagne-metoden ta vid och en lång lagring på 60månader, innan vinet ser dagens ljus, då den degorderas 2008.

Som vanligt följer min analys:
Till att börja med kolla bara på bringan! här har vi verkligen ursprung/terroir. Philippe´s källare är nämligen mycket fuktig och jorden här består av mycket krita, själva bringan i sig nästan har rostat sönder! detta visar på att det har haft en längre tid i källarn.

På hyn kan vi se en påbörjan på utveckling då färgen har börjat mörkna något. en lite djuparegyllene färg me lätt grönskimmer. Men framförallt se de perfekt perfekt små bubblorna! sohär ska de se ut!
På doften möts man direkt av söta, nästan bakade päron och ljusa äpplen. Här finner vi även toner av vita sommarblommor och tydlig acasiahonung. Doften är ganska stor men ännu medel om jag får säga så vilket oxå här tyder på en påbörjan till utveckling.
Men men i gommen det är här vi pratar Foreau´s KRAFT! till att börja med; härligt förförande smörig mousse från de spättssmå bubblorna. Här har vi en riktigt fyllig upplevese som rymmer jästig Brioch, varmaäpplen och honung en ihållande jästiga toner och en av vin världens läängsta finish. Så underbart fyllig. Men framförallt har denna kick en sån otroligt fin balans som gör upplevensen ännu mer häpnadsväckande.
otroligt nog känner man alla de unga frukterna och somsagt en början till utveckling, hon kanske inte har 10år kvar att leva men under de kommande 5åren blir det spännande att följa detta vin!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar