11 april 2012

Henriot 2002

Henriot Millésimé 2002
Reims, Champagne

Henriot´s årgångs-pavor består som alltid av 50/50 Chardonnay/Pinot noir
i just år 2002 är det mer exakt: 
52% PN
48% CH

Hursomhelst nu ska det bli mkt spännande att sätta näsan i glaset!
just 2002 är ett speciellt år som jag här har skrivit en hel del om, gör detta givetvis mer spänning!

Direkt när jag blir serverad möts man av ett tjockt täcke av aromer, en meter från glasetsöppning stiger, som ett moln av typiska henriot-aromer.

kör vi ner näsan i glaset möts man av en mäktigt förhållandevis stor doft.
Direkt känner jag många typiska nyanser just för 2002.
En mångnyanserad bouquet som rymmer, bakad brioche, maffig-jäst, citronbröd.
Rakt igenom känns den nästan, som Philippe Foreau´s 2002 Reserve. trots att vi då är i ett helt annat vindistrikt. 02an imponerar!

Öppningen är helt fantastisk så många nyanser som går, våg efter våg genom min palete. Komplexa toner av jäst, citronbröd, röda äpplen samt ljusa pärontoner. Upplevelsen är mer kraftig än fräsch, trots 0% mognad enligt min smak då vinet är helt driven av ungfrukt och ytterst små fräscha mineral toner som troligtvis chardonnay´n ger.
Finishen är kraftig, smaken av mogna päron, stannar läänge.

Trots drygt 50/50 cuvée av CH/PN har Henriot, enligt min smak skapat ett fantastiskt vin som går mer åt det kraftfulla hållet, och smakar nästan bara Pinot
trots en såpass stor andel CH...

02an visar på noll-mognad.
Ett vin som jag gissar kommer nå stort genom lagring, förhoppningsvis även viss elegans med åldern, då detta vin är allt annat än elegant.

Henriot´s 02a visar på en bra nivå jämfört med sina stor-hus konkurrenter
som mer upplevs som standard-blask...och tråkiga helt enkelt

Henriot´s prestige pava, Enchanteleurs, kommer bli mer än spännande att pröva....sen om den väl kommer om sisodär 5år...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar