11 april 2012

Comtes de Champagne 2000

Comtes de Champagne Blanc de Blancs 2000
Reims, Champagne

Taittinger´s Prestige cuvée hör man mycket, och ofta om. Så jag testa ett glas från en flaska öppnad sens innan. så Vinet jag testa var "väl luftat"

Riktigt ljus färg, som en krispig sauvignon blanc-blask på färgen, Doften öppnar upp på ett helt annat sätt!
Doften är väldigt aromatisk, men otroligt knuten, väldigt krispig som för mig, får tankarna att dra åt riesling-hållet.
Upplevelse i gommen blir väldigt bitski ung BdB-stil. massor av krispig mineral som upplevs som saltiga toner.
Dock måste tillägas att trots den mycket unga bitska BdB-stilen raktigenom, bjussar ändå vinet på viss charm o balans som inte alls är så dumt.
Jag upplever Comtes, frisk, kritig, aromatisk med massor av mineral o krusbär, i förhållandet rätt fyllig stil.
Men får jag säga mitt är den långt från njutbar idag. Årgång 2000 behöver väldigt många år för att funka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar