11 april 2012

Francois Chidaine Brut NV

Francois Chidaine Méthode traditionnelle Brut (cuvée 2006)
Montlouis sur Loire, Val de la Loire

Här är Francois Chidaine´s "standard bubbel", jag har vid tidigare tillfälle testat
husets årgångs bubbel (2004), en mycket prisvärt vin av hög klass, drf blev det 
självklart med en flaska av husets standardverk!

"AOC Montlouis" som förövrigt är ett av mina favorit distriktet, som jag testar mycket från men framförallt ligger Mitt imot sköna Vouvray.

Detta är då en Icke årgångs Cuvée av Chenin Blanc,
som jäses på ekfat i 6månader, innan den andra jäsningen på flaska
enligt champagne-metoden med en lagring av 12månader. därefter låter man
flaskan lagras yttligare 6mån innan man låter sälja vinet.
Intressant med Chidane´s "standard bubbel" är att det är en RIKTIG brut (rå)
dvs utan dosagé.
och jag förväntar mig därmed en riktigt torrt vin.

Vinet öppnar upp och visar sin, för den unga åldern, en riktigt fin ljus gyllene hy. fylld av små små bubblor i tjocka band.
Vid första doft tillfället blir jag direkt överraskad över denna stora skillnad mellan Typisk Chenin karaktär och denna lätta stil som detta vin har, inbjuder med en lite tillbakadragen doft, men oh! så underbar med söta gröna äpplen och lätt lätt jästa inslag.
I gommen slås man först av otroligt rik sötma av persika, vad ordet torr/rå änn är är det långt ifrån.
Ett medelfylligt otroligt prisvärtvin med en fyllig mousse som lägger sig perfekt. Som lämnar en fin balanserade honungs toner som avslut.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar