1 augusti 2012

Pol Roger 2002


Pol Roger Vintage 2002

Doften är relativt nyanserad redan från start. Med röda äpplen och dendär eleganta linjen som följer husstilen så väl rakt igenom, är här.
Vinet är så otroligt bra sammansatt, med härlig syra, stor finess. Proppad med massvis av runda vågor av gula frukter och frisk krusbärs-kompott, i en riktigt bra balans redan som 'Ny släppt'
Bak i gommen går lätt smöriga bär som piruetterer. Perfekt harmoni med den ständigt närvarande o fräscha mineralen

Det är inte på något sätt ett unikt vin, jag menar. Det är sig likt i stor-hus-stil men även dessa kan överraska positivt ibland och idag var denna riktigt bra
Otroligt vill jag säga, då denna är den absolut yngsta 2002 jag testat förutom den otroligt stinna och knutna FdP förstås.



1 kommentar:

  1. Spännande det här med flaskvariation. Provade den för första gången i helgen och som jag skrev på FW så började den ganska anonymt. Inte alls som en 2002 och jag var inne och snurrade på ganska varma årgångar med låg syra initialt men med luft blommade den verkligen ut. Urtypiskt Pol Roger (baserat på de få årgångar jag provat av deras brut) men jag tyckte fortfarande inte att ungheten eller syran fanns där. Jag bedömde den snarare som en väldigt utvecklad 2002 (när jag fick reda på vad det var jag provade) som jag hade rekommenderat för konsumtion nu. Visste den klarar lagring men jag upplevde det inte som något barnarov att öppna den nu. Känns som jag bör prova minst en flaska till för att se om min bedömning står kvar. Tog trots allt 3 flaskor innan Bolly GA -02 visade sin storhet.

    SvaraRadera