30 augusti 2012

Bellivière VV 2003

Domaine de Bellivière Vieilles Vignes eparses 2003
Coteaux du Loir, Val de la Loire

Är precis vad det heter, en fantastisk skapelse av Eric Nicolas; gamla rankor från spridda lägen.
Vinet är en cuvée på 100%Chenin från tre olika växtplatser där rankorna är mellan 50 till 80år, gårdarna sköts helt biodynamiskt, skördas självklart förhand med ett uttag på låga 25hl/Ha.
Uppfostran på små fat följt av en mognad i 18månader där jäst-fällningen fortfarande fått ligga kvar.

Färgen är ungt gul med antydan till mognad.
Vi doftar, här är det först ett bångstyrigt vin i lite spretig kostym. Eftersom jag är medveten om hantverket låter jag dekantera vinet 1h innan jag återvänder..
Nu är det ett helt annat vin jag möts av i glaset! Uttrycksfulla toner av aprikos-blomster, smältsmör, äppelchips, viss mineralité, autolytiska-drag och en antydan till oxidation.
Detta är inget annat än ren, flytande magi på tungan, varm blomster-honung, bakade kvitten, kletig vaniljstång. Allt kompakt iklätt i en otroligt bred kostym med bra längd och förbluffande balans. 
Bak i gommen känner man en kort frisk sommar vind av mineralig sommar-strand från de mer flinta dominerade området. 
Trots denna otroliga bredd är det ändå ett förbluffande ungt vin med fantastisk bra ihållande syra (med tanke på årgången). Senaste flaskan jag testa för ett årsedan var mycket mognare än denna.
Stor personlighet, långt ifrån förlöst med antydan till oxidation, är detta något helt unikt, så långt ifrån klassisk ylle-chenin man kan komma, ännu en gång förflyttas ramarna för vad Chenin kan skapa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar