6 augusti 2012

Pereira d´Oliveira 15

Pereira d'Oliveira Madeira 15 Anos


För mig helt okänd producent, därför ska jag inte ge mig på någon vidare beskrivning av varken producenten eller vinet i fråga, mer än att det uppenbarligen legat just 15år på fat.

Mycket tät och rom-lik färg med aningen bärstens-färgad kant. Doften är halvfyllig i mycket knäckig stil. Toner av katrinplommon och mörka fikon. I gommen är frukten bra bra integrerad med tydliga knäckiga fattoner som är mer sherry-lika med viss restsötma som drar åt bränt råsocker. Det finns även en viss syra bak i gommen som gör det hela aningen behagligare. Avslutet håller i bra och detta är en rätt bra madeira vill jag ändå säga, jag föredrar att dricka Madeira av äldre dygd men denna funkar ypperligt till mina plantage-choklader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar