20 oktober 2012

Tersanne 1976

Tersanne Coteaux du Layon 1976

Upptäckte precis då jag skulle korka upp vinet att jag tappat mina anteckningar om denna odlare, så kan därför inte skriva mer utförligt mer än det uppenbarliga (AOC Cot du Layon) 100% Chenin blanc med skördeuttag på 30hl/ha. Detta är förövrigt en söt chenin (Moelleux)

 Intressant då jag läser mina senaste anteckningar, när jag testa denna för ett par år sedan, då jag skrivit att vinet fortfarande hade en markerad ungdom, ljus mycket grön.dominerad, en livlig syra och spännande ung. Till skillnad från idag då vi redan från start möts av ett tjockt moln, Vi sticker ned näsan, ja här är det minsann helt vidöppet!
En otroligt tjock, mogen och koncentrerad doft med allt vad man önskar från regionen, kanderade apelsiner, inlagda blommor, flädermarmelad och något bakomliggande nästan som krossad sten?
När jag smakar första gången vill jag förnimma viss Botrytism, vilket intressant nog vinet garanterat inte  är gjort av. Syran är rund, lång ihållande. Frukt i en riktigt bra elegans. Vinet är heltklart vidöppet och på sin absoluta topp nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar