29 oktober 2012

Selosse 1990

Jacques Selosse 1990 Deg 29/7 1999
Denna kväll testade vi samtliga viner blint. Var jag först inne på en solklar BdB, men det fanns ju viss oxidation, från en aningens försiktig fatning? Mitt enda vettiga förslag blev Comte 96 eftersom vinet besatt en sådan otroligt markerad syra men samtidigt hade aningens utvecklad frukt.
Gissa om jag fick kvällens största överraskning att jag i glaset hadde en av de 700 producerade flaskorna, inte bara det utan en av de få som var i sjukt bra skick oxå!
Vid närmare analys känner man då givetvis en viss Selosse-oxidation på näsan. Men den är inte alls så markerat tydlig som de viner han gjort de senaste åren. Här är eken mer sekundär, men otroligt bra integrerad på ett bra smörigtvis. Vinet fullkomligt exploderar med värme!
Toner av flytande smör, bakat päron, äppelchips och en förbluffande rikedom som inte änns en vit topp bourgogne kan nå upp till. Varför jag gissa på just 96 är för att detta vin besitter en förbluffande skarp syra som verkligen håller i hårt längst med vinets hela register, ända upp i rumstemp, fy satan så bra dethär är! 
Med en sjuhelsike djupare frukt, och längre finish en vad krugen har. Ni som sitter på någon av de få kvarvarande flaskor Selosse-90 behöver inte känna er stressade, detta många år framöver. Såhär i efterhand är jag tagen, med så starka inrtyck. att jag nog är beredd att gå så långt som att säga denna flaska magi är den bästa BdB jag någonsin druckit












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar