20 oktober 2012

Bellivière Calligramme 2004

Domaine de Bellivière Calligramme 2004

Vi återkommer till en för mig fortfarande relativt ny-bekantskap, som håller hus strax söder om Le Mans.
Idag ska Calligramme testas här pratar vi 50åriga Chenin-stockar, från Sydslutningar dominerade av flinta och tuff-mark. Arbetet är som alltid med Erics viner helt biodynamiskt, med en skörd förhand på 35hl/ha. Följt av en uppfostran på fransk ek i drygt ett år, som alltid buteljeras det utan filtrering och minimalt med svavel.

I glaset har vi ett anmärkningsvärt mörkt gyllene vin. Där doften är generös, men tydligt ung. Mycket komplex med massor av terroir. Toner av stenfrukter, apelsinmarmelad med vanilj, ljusblomster och acasia-honung.
Vinet är förbluffande komplext, dock anmärkningsvärt ungt. Årgångens typiska stramhet drar tag ordentligt i gommen. Här flödar det på ljuvligt med koncentrerad frukt, torkad aprikos, kvittenmarmelad, physalis, papaya, Frisk hård mineralsten och årgångens markerade syra. Faten uppleves redan nästan helt integrerade, de ligger bara lätt i bakgrunden och ger en bra fetma till den i övrigt otroligt mineral-stinna profilen. 
Det här är riktig bra! Jag hade på förhand förväntat mig ett mindre rikare vin jämfört med producentens Vieilles Vignes vilket gör detta förbluffande bra!
Jag kan se framför mig en stor o fet bomb som kommer blomma ut med åren i källaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar