14 oktober 2012

Clos Naudin Réserve 2007

Philippe Foreau Methode Traditionnelle Réserve 2007

Jag luskade igenom mina anteckningar om detta vin igår och kom fram till att det var ett helt år sedan jag öppnade ett av dessa viner senast. Så det är klart vi måste se om det hänt något under vinets första levnadsår på rygg?

Vi pratar i vanlig ordning om 40åriga Chenin-stockar fördelat på 11Ha genom tre olika lägen (Berg, flinta och mineralsten) 
Arbete enligt den biodynamiska läran, skörd förhand med ett uttag på 35hl/ha, följt av en uppfostran på stora gamla fat. Och en andra lagring på 4år, ingen filtrering,  låg dosagé (ca 6g/l) och minimalt med svavel. Gav oss för nästan exakt ett år sedan ett purungt ny deggat vin i min ägo som skulle få se en lång framtid tillmötes, nu är det dax att poppa flaska no2!

Doften öppnar upp stort, återigen spännande generös vin i glaset proppat med ung krispig frukt, vildpäron, bakat kvitten och nypressad apelsin. 
Drick vinet direkt efter öppningen och du får förbereda dig på en smärre misshandlad gom, otroligt unga skarpa toner, riktigt hård mineral, sylvass syra.
Men jag har ändå svårt att inte le. Philippe berör mig ännu en gång med sin hustypiska koncentrerade stil, ett otroligt hård arbetat vin, där flinta-mineral dominerar, syran är hård som kvittenskal. Toner av mandel och gulfrukt. Ett bra men mycket ungt avslut som är riktigt bentorrt.
Jag säger som tidigare anteckningar en ny spännande årgång är född, som jag med stor glädje fortsätter att följa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar