25 december 2012

Vilmart 2004


Vilmart Coeur de Cuvée 2004 
Enligt uppgift ännu inte lanserad.

(Men 3 000flaskor ska redan vara buteljerade och redo) 
Detta är således en färsk-deggad flaska direkt från odlaren.

Doften är stor men extremt ung och tropiskt dominerad.
Vinet bär en lång mantel. Mineralen är det som dominerar första timmen av gråsten och krita.
Vi kör vinet i karaff och blir relativt snabbt belönade med smältsmör, anklever (ja jo visserligen serverade vi ju en sådan rätt till också, men ändå)
Vilmarts komplexa fat-dominans ligger och lurar på ett smörigt vis i bakgrunden. Vinet växer majestätligt  och bjussar mig på en historia om smörad persikopaj. Dethär är riktigt bra och jag inbillar mig att endast en Selosse växer så pass bra som denna upp längstmed rum-temp... eller så är det för att natten började bli sen. Om 2004an är bättre än 2002? det vill jag dock inte dementera. Men att jag hade en otroligt uttrycksfull vitbourgogne i mitt sista glas kan jag definitivt bekräfta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar