25 december 2012

Lite vardagsviner

Efter en lång blogg-torka här, pga arbete varje dag under december.  Kände jag att jag inte haft tid att skriva något här. Vilket jag nu ska gottgöra med lite blandade intryck från blandade drycker jag testat senaste veckorna.

Pommery Grand Cru Millésime 2000
Har en, för årgången, överraskande mörk färg.
Brynt svamp direkt på nosen i öppen stil.
Generös, öppen stil, mycket autolytisk karaktär. Små inslag av vingummi och gula äpplen.
Syran stramar upp bra och håller i bra för årgången, även om jag upplever vinet idagsläget nästan helt öppet.


Louis Jadot Pommard Grands Epenots 2006
Snabba snurrar i glaset, påbörjan till mognad. I munnen är alla komponenter precis där man vill ha dem. Halvfyllig, mycket slank och med lång förförande elegans är det svårt att inte gilla dessa Pinoter även om de ofta kan göras i lite väl publik-stil proppade med söta bär, men gott är det iaf.
E.Guigal Saint-Joseph 2008
Stor, ung och kompakt nos med skogsbär.
Stort vin proppat med köttiga tanniner. Som kräver stora måltider för att gå i hamn, även om jag inte är något vidare stort Grenache-fan måste jag försiktigt säga att dena gick ned fin fint.



Champagne Fleury Sonate No9
Enligt Julle; 100% Pinot noir, odlar skumpa (Aube-regionen) som går helt efter den biodynamiska läran, en växtplats. Vinifiering helt utan svavel. o-filtrerad och givetvis helt utan dosagé.
Tilläggas ska även att jag aldrig tidigare haft bekantskap med denna odlare. Redan från start är doften generös packad med röda äpplen, slående autolytisktvin. Detta imponerar överraskande på mig. När det går in djupt, men samtidigt ungt, krispigt, stor personlighet, stor rund och varm frukt i nästan komplex och bred stil.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar