23 juli 2012

Jean Foillard 2010

Jean Foillard Morgon 2010
Producentens instegs-vin, Då jag tidigare testat Côte du Py som fall mig i smaken tänkte jag testa denna och se om den möjligtvis går att dricka.

självklart väldigt ung. men ge det lite tid så börjar karaktären bli tydligare, och en lite uttrytcksfullare doft blommar upp. I mycket typisk beaujolais/Gamay-stil med toner av hallon, vinbär och ljusa körsbär och viss friskhet. Det hela är dock aningen fadd - inte alls lika nyanserad som jag upplevde Côte du Pyn. Jag upplever heller inte någon mineral i denna som annars brukar vara en trevlig karaktär hoss Foillard´s viner.
Morgon 2010 är ännu ett vin helt utan tannin-struktur men ändå överlag väldigt balanserat, och funkade alldeles utmärkt som ett lättare vin medans maten tillreddes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar