25 november 2023

Åretsprovning! på Franska Ambassaden

Netterberg - aka - Franskavinlistan arrangerar bjussigt traditionsenligt en novemberkväll
där han får med sig nästan alla sina Champagne-producenter att ställa ut och bjuda på lite utav sina viner.
Galet generöst !
Jag tror jag fick det till 14producenter och närmare 50viner att gå igenom.
Eftersom detta var stående mingelprovning kommer det endast jättekorta kommentarer
men här följer lite utav mina reflektioner om kvällens proving:




R.H. Coutier
Från Ambonnay som jag testat allt utav tidigare, men det är närmare 10år sedan nu.
intressant nog iprincip samma linje med flaskor är kvar där.
Det är tyvärr väldigt neutralt stramt och allmänt tråkigt. precis vad mitt minne ville påminna mig om.
Vi testar Cuvée tradition o Millésime 2015 &
Prestigen Henri III går att dricka men överlag tyvärr bara axelryckning rakt igenom.


Grand Crus d'exeption
C17 på magnum
alla 17 Grand Cru-byar ihop blandat i en salig blandning tyvärr.
och inte blir det särskllit bra heller vi är alla runt bordet överrens om att det är överraskande dåligt.
kvällens största axelryckning sett till priset (2900kr)




Lacourte Godbillon
från Écueil

Terroir d'écueil Nv är instegsvinet o är helt ok men inte mycket mer.

BdN Mi-Pentes Nv är på 2017bas och är som alltid en riktig favorit men nivån på denna provning är väldigt hög så denna halkar tyvärr väldigt snabbt efter.

Épanouis Nv"blomman" med 2015 bas är trots bara 1år på korken helt vidöppen o är härligt stor bjussig, väldigt blommig och med bred charmerande kropp och med fin pinot power just nu absolut bästa vinet jag testat ifrån dem även bättre än Prestigen Chaillots absolut!

Millesime 2015                                                                                                                                              är lite för ung men med tydligt intensitet och energi ett väldigt bra vin, men i sammanhanget är de fatjästa vinerna mycket roligare. årgångsviner blir lite för slätstruket.



Paul Bara
från Bouzy.

Nu har jag testat iprincip allt ifrån producenten närmaste året, och det är verkligen någonting med Byn o profilen jag har problem med . Jag tycker alltid de är så okoncentrerade och lite för lätta på sin pinot kropp, att för mig är det verkligen inte en Grand Cru by eller profil i smaken heller.
varken millesime eller prestige Comtes de Marie france är särkillt kul.
Och deras röda stilla Coteaux Bouzy Rouge är katastrof dåligt.


Paul Déthune
Från Ambonnay.

Innan idag har det varit min absoluta favorit producent från Franska vinlistan och är oxå på plats nr2 utav mest inehav sett till producent i min vinkällare.
Idag tog tyvärr Emma Déthune inte med sig något intressant alls.

Vanliga extra-Brut är på bas 2020 och detta vin är en helt okej standard skumpa men kräver lite för mycket tid på korken och smakar bara ståltankad neutral cuvée den härliga Ambonnay frukten tar tid innan den kommer fram så standarden blir tyvärr alltid en besvikelse tyvärr.
Blanc de noirs Nv är oxå på bas 2020 är mitt favoritkort ut portföljen och denna är naturligtvis alldeles för ung med smakar allefall terroiren av den fina hallonfrukten men är lika så alldeless för ung, o upplevs därför lite för kort idag, men dom är strålande med lite ålder.
Princes des thunes bas 2017 är snipig och krusbärig, detta vinet har jag aldrig förstått varför de fortsatt göra alltid så himla tråkigt.
Nä Déthune så ska man hålla sig till BdN o vingårdsvinerna som vi tyvärr inte fick smaka idag.



Legras & Haas
från Chouilly

Vanliga Nv BdB är som alltid lite neutral kort och tråkig, bara inget för mig helt enkelt men ett bra vin.

Millesime 2014 BdB har däremot härligt krutig reduktiv stil med gula plommon och fin lång mineralisk terroir känsla den är härlig men absolut inte värd sitt pris(699kr).

Prestige vingårdsvinet Les Sillons BdB 2014 är mycket sval, otroligt krispigt o stram med enorm power o energi i tydligt oförlöst stadie. men absolut ett stort vin att spara flera decennier fram.



Nicolas Maillart
från Écueil 

Platine Nv är en välgjord balanserad och charmig instegsvin lite kort bara.

Montchenot 2019 på 100% Pinot är stram o citrusstinn och inte sån typisk odlarstil som jag hade förväntat mig, tyvär väldigt besviken inte alls vad jag hade förväntat mig.

Mont Martin 2019 på 100% Meunier är vidöppen mycket bjussig och druvtypisk på sin fina frukt med saknar djup o intensitet men är en välidgt härlig o bjussig blommig väldigt bra o fin avvägd ekhantering. en god bra skumpa men som lider intensitet i druvtypisk stil hiskeligt dyr sett till låg leverans (748kr) tyvärr.


Jacquesson
från Dizy

746 på 2018 bas bjussig super bra, vilket man såklart förväntar sig.
741 D.T på 2013bas. med den sjuka prislappen dubbla prsiet (1100kr)för fem år längre på jästen
är givetvis helt underbar mjuk stor, otroligt lång, men problemet är att det fortfarande är en standard cuvée o vinet når inte hela vägen fram till sin prisnivå.
2013 Avize Champ Cain
är givetvis alldelles för ung men är ett stort monster, fantastic balans mellan mineralisk stram terroir fines och otroligt fint avvägd fathantering ett stort vin men som enligt erfarenhet behöver 10år på korken.
Hiskerligt högt pris(1995kr)
men det har den alltid varit på, tycker ändå den befogar sin prestige-pris-lapp.



Vilmart
Rilly-la-Montage

Grande Reserve Nv standard bubbel är tyvärr  alldeless för neutral o inställsamt tråkig i sammanhanget.
Grand  Cellier Nv bjuder på fina fatnyanser i lite fylligare stil en otroligt härlig standard bubbel som alltid levererar bra .
Årgångsvinet Cellier d'or 2019 är alldeless för ung men jag återkommer till vinet flera gånger och det blir bara bättre och djupare för varje gång. längre ner i flaskan kommer dedär härligt krutiga o smöriga aromerna med rund stor kropp som smyger fram. Hans årgångsvin är nog ändå pärlan i portföljen väldigt välidigt gott och en elegant vin som verkligen smickrar mig, men alldeless för tufft motstånd idag tyvärr.

Marguet
Från Ambonnay. kul att Benoit själv är här och presenterar sina viner!
någonting som jag helt hållet med honom om är att ingen är värd mer än nån annan att hans samtliga viner håller otroligt jämn o hög nivå, är överraskad över att instegsvinets personlighet
Shaman 2020 är otroligt insensivt bjussig med fina eknyanser och mjuk hallonstinn pinot frukt helt galet bra topp3 bästa NV vinerna för ikväll.
2018 Bouzy bjussig stram o hög syra med ung thight frukt.
2018 La Grande Ruelle är lite större oxå otroligt stram och kritig med hög syra o fet kropp

Chartogne-Taillet
Från Merfy

Insteget St-Anne Nv på 2020bas är helt fantastiskt bra.
jag kommer på mig själv komma tbx och fylla på mitt glas gång på gång så himla intresssanta djupa och breda smörigt och intensivt vin för att bara vara instegs Nv detta är för mig plats nr2 bästa standard Nv idag, wow så hög kvalité.

Les Couarres 2018 på 60%Chardonnay&40%Pinot är stor maffigt och med diskret oxidation.
C-T vingårdsviner levererar alltid så himla högt så otroligt gott och 2018 är så härligt bjussig årgång jag är helt kär i detta så himla sagolikt gott!

R.Pouillon
från Mareuil sur Aÿ


Instegsvinet Grandé Vallée Nv med 2020bas är en Bomb! helt sjukt fyllig och intensivt med stor oxidativ kropp med bokna äpplen, fino sherry jästtäcke, tydlig ek, lång djup så förbluffande bra för att vara standard bubbel ett helt fantastiskt kraftpaket
utan tvekan bästa nr1 bland standard Nv bubbel ikväll, wow så gott !

Les Blanchiens 2016 brut nature på 50/50Chardonnay/Pinot
Otroligt intensiv med lätta selosse vibbar av oxiderade fat men här i mer stramt o thight mineral fokus.
Frukten är köttig, lädrig samtidigt som mineralitén är lång otroligt stram och saltigt.
Vinet är super koncentrerat otroligt intensivt, härliga oxidativa eknyanser.
Jag är helt såld, för mig det bästa vinet hela kvällen...tills jag fick Selosse i glaset dessvärre..










Men vad blev då WOTN ?


Jo det hälls ju även Selosse Initial deg2022/10 med bas 2016.
o herregud vilken bra flaska. Nu låter jag bortskämd men det är inte alltid just Initialerna når upp till förväntningarna eller så har jag haft otur med flaskvariation eller dåliga årgångar med herregud vad denna flaska överlevererar

Glaset exploderar med Montrachet-oljighet, exotiskfrukt, krutrök,
röksten, bryntsmör o hasselnötsmassa.
De går tyvärr inte beskriva men jag trodde verkligen inte Initialen skulle bli bästa vinet för mig men jävlar va bra denna utgåvan var. Det är så kul och så häftigt efter alla år att fortfarande absolut ingen kommer upp ens i närheten i nivå utav Selosse, sån legendar, sån mästare. Så sjukt gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar