21 augusti 2023

Nyupptäckt Perseval Farge

Testar för mig en helt ny odlare: Perseval Farge ifrån 1er Cru byn Chamery här äger man 6ha mark med en snittålder på 30år på sina rankor. man odlar ekologsikt  här 


Idag testar jag Rosén 

Perseval-Farge C de Rosé 

Denna flaska är baserad på
2017 till 31%
Med 69% reservvin från 2016-2014

Cuvéen består utav 

49% Chardonnay
34% Pinot noir
17% Meunier
där 12 % består utav tillsatt rödvin .
16% utav vinet har inte genomgått Malolaktiskt jäsning och är mognadslagart på ekfat.

vinet är deggad efter knappt 4år på jästen med 5g dosage 2022/02.


Vinet är mycket bärigt och friskt har härliga nyanser av rödaäpplen, rabarber och tranbärs känsla, fin autolytisk jästig karaktär.
Rosén är medium fylligt med tydligt ung livligt bärigfrukt. Men bjuder på bra fräshör o lätt blommighet, ett härligt livligt fruktdrivet vin och bra syra men samtdidigt oxå en lång seriös kostym med lite härligt bördig och nötig karaktär och lång mycket autolytisk svans med distinkt sandig mineralisk profil. Detta är rikgit välbalanserad och välgjort i tillgänglig stil. den distinkta syran och fräscha mineralska profilen lyfter vinet genom hela vägen och gör det mycket gott mot den yppiga bäriga frukten, ritkigt nice.

Dendär pyttelilla duschen med ekfatslagrade viner känner man tydligt längre bak i gommen, jag hade faktiskt önskat lite mer utav det, så hade vinet kunnit växa snäppet ännu mer!

Med tanke på hur mycket dåliga och tråkiga roséer det finns ute på marknaden nu, så får ändå detta anses vara sjukt bra och välgjort för att ändå landa under 400spänn sträcket.
Jag behöver testa mer Perseval-Farge men känns som jag vill lägga dom strax under Huré Frére i sbåde stil och kvalité så heltklart en odlare i min smak.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar