2 september 2012

Funderingar

Då jag precis läste Jonas kärleksförklarning om Krug, lustigt nog de 5bästa champagnerna han druckit är alla en Krug - detta satte mig i en intressant tankeställning ikväll; vad är egentligen de bästa viner enligt mig själv som jag druckit?
Efter lite tankesmedja blir det klart en del intressanta odlarchampagner. men jag tror nog ändå den där Madeiran jag testa för väldigt längesedan, då jag ännu knappt var vinintresserad - den är nog mitt starkaste minne, dels då min syn på vin var mycket annorlunda då. Men att jag ändå blev så tagen av dess otroliga elegans, allt var så perfekt harmoni raktigenom...tyvärr har jag inget minne av vad producenten hette, vilket är aningen surt.
Skall jag ranka de 5bästa viner jag testat blev det lustigt nog ingen odlarchampagne ändå!
Det är svårt att slå den komplexité en riktigt bra prestige besitter.

1. Madeira 1971
2. Krug 1996
3. Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996
4. Bollinger Grande Année 1995
5. Krug 1995/Henriot CdE 1995 (delad 5e plats)



3 kommentarer:

  1. Hejsan

    Trevlig blogg:). Är väldigt intresserad av att få tag och prova några Ulysse Collin champagne. Var kan man få tag i dom?

    Må gott

    jocke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du råkar inte vara medlem på finewines.se?
      Därför det är ju så att jag går i tankarna att få till ett litet sällskap som gillar odlarchampagne, och då tänkte jag delge en flaska av varje 'ny' 2008 från ulysse collin, så är du intresserad är det vell bara haka på?
      mvh//Johan

      Radera