13 mars 2013

Cédric Bouchard

Frédéric Savart Bulle de rosé Deg September2012
3844 flaskor producerat.

Går direkt till attack på nosen, blommar upp som en mustig fruktbomb. Attacken i munnen är kvick i anmärkningsvärt ung stil. 
Bra, rund, lätt smörigt frukt-spektra med hallon och skogsbär. Med värme växer vinet och ger en stor smörad sensation. Vinet håller i bra längst med ut och ned i strupen med rikliga band av vit mineralité. Då vi tog denna blint förstår jag inte att jag hade så svårt att gissa på Savart trots att jag kände igen stilen ganska tydligt - I vilket fall är det skönt att ännu en gång få svar på min ny förälskelse med Savarts viner, satan så bra viner han gör!


Vi gick sedan direkt på kvällens tema > Min absoluta favorit odlare som jag håller högst av alla <

Cédric Bouchard Inflorescence Lieu-dit Côte de Béchalin 2005 Deg April2012
0,74Ha med ca 2000 flaskor buteljerade.

Ljus aningen transparent färg (anmärkningsvärt den ljusaste Bouchard jag nånsin sätt)
Nosen är direkt spritsig och bångstyrig, svårt att få bukt på vinet. Underkvällen låter jag ett glas stå flera timmar för att se om det händer något - vilket tyvärr inte gav något vidare gensvar.
I gommen är besvikelsen inte lika påtaglig här är det väldigt tydligt att det är en Bouchard vi har i glaset.
Här bjussas det direkt på tydlig och stor blommstrig krämighet i en väldigt speciell frisk stil.
Vågor av honung frisk blomster följt av en aningen brutal och hård mineral profil utav grovt krossad sten. Vinet bär rakt igenom nästan helt utan frukt bara en extrem skarp mineralig upplevelse raktigenom.
Men frågan vi stället oss om detta inte är en smyg-defekt flaska - då Bouchard aldrig riktigt brukar visa upp denna stil?



Cédric Bouchard Roses de Jeanne Lieu-dit La Bolorée 2006 Deg April2010
0,21Ha med ca 650 flaskor producerat. 
Jag har tidigare testat på annorlunda druvor och cuvéer i Champagne men det är faktiskt min första gång jag dricker en 100% ren Pinot Blanc-skumpa därför är det extra kul att det just är en Bouchard vi har i glaset!
Färgen har nästan redan fått en antydan till mognad med lätt gyllene drag.
Direkt efter öppnande är doften otroligt knuten och svår i en tydligt metallisk-stil.
Under kvällens gång är detta för mig kanske det vinet som öppnar upp sig mest angenämt utav alla.
Bouchards Pinot blanc är en otroligt raffinerade skapelse med sjukligt koncentrerad frukt-fauna av päronchips och havtorn. Dethär är riktigt stort och runt, skulle jag gissat blint hade jag varit helt säker på att jag haft ett vin som mognat på fat - då denna bjussar på så rikliga toner av rostade mandlar, macadamianötter och smörslungade päron. Mineralen är otroligt seriöst fokuserad i en lång lång och elegant stil med krossad krita, havssalt - nästan som en kall havsbris. Bolorée 2006 visar på en förbluffande söt och riklig frukt för att vara helt utan dosagé och är idag mycket uttrycksfull men fortfarande sjukligt ung, detta är stort och har en lång tid att ge framöver!



Cédric Bouchard Roses de Jeanne Lieu-dit Les Ursules 2008 Deg Juli2010
0,905Ha med ca 3600 flaskor producerat.
Har direkt vid öppnandet en stor o komplex, autolytisk nos fylld med koncentrerade toner av äpplen, mango och aprikos.
Stor, riklig med maffig fruktkoncentration som reflekterar denna fantastiska årgång ypperligt.
Jag har så svårt att beskriva vinet med ord men lite av den maffiga frukten jag finner är bla; 
röd bakad rabarber, röda äpplen, torkade havtorn & tranbär.
Syran är stram och svår nästan så stor att det som kommer närmast till hands är den extrema profilen hoss en calamansi frukt.
Mineralitén denna skapelse bjuder på är utöver det vanliga i en väldigt mörk men sjukligt njutbar och elegant profil, kanske är det granit som känns närmast till hands, även om det är en sån otrolig förfining att det är så briljant som en kristall - det är så otroligt svårt att sätta ord på denna skapelse...

Detta är ett stort och väldigt personligt vin, elegans i sitt yppersta - Vilken skönhet detta är !

Även om det var väldigt svårt vin att föra ned i anteckningar kan jag utan tvekan säga att detta är överlägset inte bara den bästa bio-skumpan jag testat, det är troligtvis också den som gjort störst känslomässiga intryck på mig, tillsammans med hans rosé (Creux d'enfer)...wow


Cédric Bouchard Roses de Jeanne Lieu-dit Les Ursules 2009 Deg Juli2011
0,972Ha med ca 2800 flaskor producerat.
Anmärkningsvärt mörk färg i rosa stil.
Det här är troligtvis det vinet som var enklast att komma runt direkt tillsammans med Savart rosén såklart. 
Vem kan inte älska den stora o mjuka doften av nybakad fruktpaj med syrlig fyllning - det är precis vad man får när man sticker ned nosen. 
Det är spännande att det är två helt olika stilar trots att det är likadant vin och rankor. men att den aningen varmare årgången 2009 ger en så bombastisk frukt-hölje. 
Detta är ren och skär njutning med riklig frukt-profil med vågor av äppelpaj, åkerbär, blåbär, syltade körsbär, jordgubbskompott och tuttifrutti. Dock är det inte alls lika anmärkningsvärt koncentrerad som 2008an bjuder på. 2009an är en mer typisk o-svavlad skumpa som alltid blir stora o ger njutning väldigt tidigt i sina liv - troligtvis lär denna inte alls leva lika länge som den fantastiska 08an kommer göra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar