15 februari 2013

Domaine Binet-Jacquet

Martin presenterade i onsdags sin senaste låda - vi befinner oss alltså i Languedoc, en region som tydligt för in mig till amatör då jag, stort sett, dricker ytterst lite röda från södra Frankrike.  Mer info om producenten finns att läsa på hans hemsida .
Således går jag direkt på mina provningsanteckningar om de tre vinerna vi finner denna gång.


Instegsvinet (2011) är det ända som aldrig kommer i kontakt med ek.
Här är det en direkt stor och uttrycksfull nos proppad med saftiga smultron och blåbärspuré som fullkomligt exploderar från glaset. Vinet är slankt, väldigt kryddigt och håller i förbluffande bra, det är framför allt det saltiga och rikliga långa finishen, packad med bär och stenig mineral som får mig att bli mycket imponerad, detta är givetvis helt utan tanninstruktur, det är ett otroligt drick vänligt vin redan från start, men riktigt potent!

Réserve 2010
Har o andra sidan en mycket mer stängd profil. I gommen är det dock en annan historia här är det verkligen större, aningen komplexa toner från fatningen, som är riktigt snygg. Tanninerna känns bak i gommen och är självklart bitande unga. Där föregående vinet var en fruktbomb är réserve tydligt mer terroir uttryck. Det är stora uttrycksfulla jordmånstoner, proppat med otroligt frisk mineral där grus och skiffer dominerar. Detta är ett riktigt bra vin, som för dagen är aningen för ungt men som jag med glädje kommer följa utvecklingen på.

Grande Réserve 2010
Är idag helt stängd. Med lång tid i glaset händer det saker, men det är ett solklart barnarov.
Här är det återigen mer av precis allt, bra och riklig bredd med uttrycksfulla drag av tonka, vinbär och torkade körbär. Detta blir med tiden stort och långt, med angenämt kryddiga inslag, allt väl-packat i en snygg syra - stan vad jag gillade detta men ack så ungt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar