27 januari 2013

blandade viner januari

När jag skulle status checka vinkällaren på jobbet för några veckorsedan fick jag ett par överraskningar dels denhär
Hur någon kunnat glömma denna förskräckelse till vinäger under så lång tid får mig att undra...

Sen! hittade jag även en enkel Moscato d'Asti som jag överraskat blev tvungen till att testa direkt.
Enligt mina egna preferens-ramar dör en enkelt pärlande moscato efter..säg 2år?
Vi pratar såklart om dedär saft-liknande söta förskräckelserna till pärlande, nästan som läske-dryck.
Jag hade dock ett helt annat vin än vad jag förväntade mig i glaset. Självklart var bubblorna döda sedan länge. men det var ändå de karakteristiska fläder-liknande tonerna tillsammans med läskande päron. Kort sagt det var liv i skiten! men jämfört med det jag hade förväntat mig hade denna allt detta fast samtidigt mer av allt! då alla toner hade mognad och hade lyft det hela ett snäpp. Jag gillar inte dessa viner särskilt mycket men det var en kul överraskning att pröva dock!

Till lite roligare saker drog jag häromveckan en Standard Vilmart Deg 1999
Som hade allt man bara kunde önska så som Vilmarts typiska rostade nos, fet, smörig och så otroligt lång att det ända man kan tänka på är Krug, solklart en av de bättre standard cuvéer jag testat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar