13 juni 2012

En blandad mat&vin-kväll

Eftersom jag var kocken underkvällen känner jag att anteckningarna på vinerna är lite orättvisa men vi ger ett försök ändå.


Ch Cantegril 2005. En sauternes i budget-klassen tror den ska ligga på runt 300kr. Funkade bra tillsammans med min ankleverterrine och lite söta, syrliga och nötiga tillbehören.  Vinet hade alla de karakteristiska dragen man förväntar sig av en standard-sauternes, mycket mandel, torkad aprikos och sötsaffran, syran hade viss finess men inget överdådigt ihop med maten blev det riktigt bra faktiskt.

Legras&Haas standardverk blir man aldrig besviken på, just till dagen var jag himla champagne-sugen. Denna lätta BdB funka bra! Vinet var idag mycket ljust och piggt. Med relativt rund kropp, förvånansvärt smörig textur för att vara denna producent. Det hela sköljes igenom med skön chouilly-mineral, som sedan lämnas med massvis citrus&grape fräschör mot slutet.

De små odågorna är av 50/50 Grenache/Syrah i enkel stil. Men jag blev positivt överraskad över denna blend, oxå för den unga åldern riktigt fräsch med druvtypiska drag åt vinbär, björnbär och tjälkar. Men med en övveraskande skön njutbar-elegans. Då jag på förhand inte visste vad denna kostar, blev jag helt till mig. Denna måste vare en av de bästa Rhônarna jag druckit för denna peng, rekommenderas starkt!

Ännu ett för mig, helt okänt vin. Massvis med boken-ek på doften som fylldes på i gommen med rika toner av grönpaprika, spansk-peppar och kraftiga tjälkar. Denna hade jag lite halvsvårt för men passa desto bättre tillsammans med kött.
Avslutades gjorde vi med massvis choklad tillsammans med en öppen Recioto. Ja Tommasi gör en hel drös med skit. Men efter att ha provat den för mig, intressanta Fiorato 2008. chansa jag på att öppna min 05a som jag hållit på ett tag nu, och ja vilken skillnad! helt öppen med choklad, vinbär, tranbär, plommon och bigarråer. Med en helt integrerad syra i riklig harmoni sjöng denna riktigt riktigt bra över tungan med den syrliga chokladen. Det svåra är bara att hitta någon ny rolig producent som gör shysst Recioto, det blir ju tyvärr så lätt de stora märkena :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar