23 januari 2022

Vouette Fidele 2018

 Vouette & Sorbée Fidéle 2018

Deg21/01

Senaste årgången skall nu äntligen testas. Efter första sniffen är det som att gå tillbaks i tiden, att förnimma mig det första mötet med Fidéle jag hade för drygt 11år sedan; när jag jobbade på Juhlins Champagnebar och jag fick nöjet att dra fram en valfri flaska och hälla upp ett glas blint till Richard som han skulle få gissa var det kunde vara för något. Då tänkte jag att detta är någon obskyr biodynamiker som är helt omöjlig att gissa på.

Det sjuka är att det första han säger är att det doftar Pinot från Aube och 2008 vilket var helt korrekt, resten tillhör det förflutna och min kärlek till Vouette har varit kvar sen den första sniffen den dagen.

Idag dricker vi varma fruktmogna 2018.

Som doftar producent typsikt oxidativt med exotiska röda frukter, mycket nötig och fina fat. Förvånansvärt tillgänglig och helt förförisk doft.

Färgen är som alltid påtagligt mörk koppar färgad .

Vinet är så komplett och redan drickes redo med sin mogna yppiga frukt med toner av exotiska frukter, bakade röda äpplen, rostade nötter och grusdamm.

Tillsammans med markerad men behaglig syra.

Frukten är givetvis ung men ger en riktig skön mogen rikligt skön upplevelse,perfekt drickesläge för mig. Fantastiskt att dricka närmaste fem åren, men jag tror ja inte kommer klara av att hålla fingrarna borta från mina flaskor


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar