5 januari 2014

Högt och lågt

En lördagkväll samlades ett par champagne-intresserade. kvällen var egentligen en ursäkt för att öppna en flaska Krug 1988 - som vi alla sett fram emot. Här följer iaf mina provningsanteckningar





Kulla halvöns Vingårds Solaris 2010
Svenskt mousserande enligt champagne-metoden. 18mån på jästfällningen.

Inleder med vattnig transparent färg. Doften är lätt med små shyssta autolytiska drag men saknar helt frukt.
Vinet går in ojämnt och relativt spretigt. Raktigenom är vinet metalliskt och har en lite störande ojämn textur.
Dock måste jag säga att det ändå överlag inte är något vidare hemsk upplevelse, nej jag har varit med om hemskare upplevelser från Cava och Prosecco som inte ens går att dricka..
Det svenska bubblet är verkligen ingen njutning men det är heller inte mycket jag förvänta mig utav bubblet med sin väldigt spretiga o ståligt-metalliska-uttryck, sen så dör förvånande moussen helt, bara efter ett par minuter - jag ställer mig frågande där till hur man kan misslyckas med det ?



Agrapart & fils Terroirs Blanc de Blancs Avize Deg 2012

Halvöppen nos med gråpäron, en frisk havsbris och krossad flinta.
Ingående väldigt fin o krämig mousse, dominerande med grönfrukt där vi har ett typiskt chardonnay uttryck med äppliga vågor som ackompanjeras med mer uttrycksfulla terroiren som sätter sig hårdast i gommen med väldigt frisk mineral där krossade ostron och riven järn dominerar. Syran har precis satt sig, och överlag är det ett väldigt jämnt och elegant vin.
Men det är inte alls särskilt rikligt - mer i en standard stil, men bra.




Boizel 1989
Nosen är öppen men är inte alls så uttrycksfull som jag förväntar mig och även med tiden växer den inte nämntvärt, här får man verkligen jobba för att få upp de små noter som gömmer sig i glaset, jag har dominans av rostade paranötter, oxideradefat. möglig kälare och väldigt tydliga drag jag förnimmar med en mogen Dom Ruinart.
Vinet går in halvbrett men i övertygande öppen och moget oxidativ stil.
den lilla frukt jag får är lätt möglig men det är framförallt en överhängande parfym av möglig duxelle massa som ligger som ett lager över det hela. Sen mot slutet ligger det och viskar en viss metallisk not längst bak som troligtvis är från de mer piggare dagar som vinet sett...


Krug 1988

En så otroligt inbjudande läcker nos.
Tung, väldigt komplex doft med otroliga lager på lager av nyanser, det är påtagligt ungt men ändå otroligt uttrycksfullt. Här får man verkligen jobba med nosen. Jag hittar nybakt bröd, rostad shiitake, rostad Florentiner-bakelse, reducerad åkerbärspuré, brynt kvitten.
Med tiden är det mer tydligt karamell som framträder, och som en lätt parfym över allt är det små små sherry-inslag.

Ingången är hårt-stenig med bitsk krita.
Vinet flyter på väldigt hårt och burdust i gommen, med sin hårda hårda koncentration sätter sig allt väldigt hårt i gommen, nästan så att den elegans som kommit fram, tar styck av att vi fortfarande har en ungdomlig energi som bråkar med oss.
En fantastisk Krug symphony av kraft, men vi har somsagt fortfarande en genomsköljande uttryck av det pigga och energiska livet som vinet säkert hade i sin ungdom. Jag upplever inte ens frukten nämnvärt mogen.
Det primära uttrycket som går raktigenom allt är främst en ljuvlig krug-parfym men med den mest koncentrerade och hårdaste uttrycket jag upplevt hos en Krug.
Syran är knappt i nivå ännu, då den visar på friska drag i blond grape-dominans som håller i gommen hårt, längst med ut i den långa och breda avslutet, där det blir mer rökiga och feta drag av choklad med rostade nötter som sjunger vidare på melodin.
Jag håller alltid kvar en slatt vin i glaset som jag låter gå upp i rumtemp och bli avslagen (vilket oftast visar champagnernas sanna energi).
Det jag möts av är fortfarande ett mörkt men otroligt energiskt vin som fullkomligt pumpar o dundrar av energi.


Frédéric Savart Millésime 2008 Deg 2012
Ett vin som jag kommit att älska. Gång på gång levererar dethär sådan omedelbar njutning
Vinet är explosivt har en lätt skön rostad ekton, massvis med koncentrerad frukt där röda äpplen dominerar.
Stor personlig parfym med rökig mineral och ett otroligt bra årgångs exempel.
Dethär är min 6e gång jag testat vinet och det levererar gång på gång. givetvis bitsk och väldigt ung överlag men så bombastiskt uttrycksfull att det är svårt att undvika att njuta redan nu!

2 kommentarer:

  1. Hej Johan

    Kan man nå dig här? Jag skulle behöva komma i kontakt med dig angående appen Svenska Vinbloggar. Du kan nå mig på info@mbapps.se

    Mvh
    Martin Brodin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Du kan nå mig på johan.1279@hotmail.com

      Radera