7 februari 2015

Clos Naudin 2003 - mitt i livet ?

I min början av mitt vinintresse  var det just Foreaus kreationer som fångade mitt intresse, och
Speciellt årgång 2003 som då var väldigt öppna o helt tillgängliga från start, och det var just denhär maffiga o inbjudande frukten i sin speciella chenin-ton som allt började.
 Naturligtvis köpte jag på mig en låda och har med jämna mellanrum testat vinet genom åren och så även idag . Korken har börjat få en lätt mögelyta vilket är ett bra tecken att jag har det tillräckligt fuktigt i förrådet iaf. Små tendenser till påbörjan av vinsten observeras även.
Vad som brukar vara så karakteristiskt med Foreaus 2003or är den enorma parfymeradeenergi som flyger ur flaskan direkt när man drar korken.
Men idag undrar jag inte om vinet börjat lämna sin ungdommliga fas och börjar dämpa ner sig, dock helt utan tecken på mognad då den ännu doftar ung o pigg blomster  o honung.
Attacken i munnen är mjuk  och fyller ut gommen med väldigt riklig textur med ett uns av restsötma.
Visst känner man tydligt på den tunga o feta frukten att det är en typisk 03a vi har i munnen, men jag känner mig så långt ifrån dethär vinet än vad det brukar leverera, har det gått ned i den berömda tunneln?
Nästa årgång innan denna som var helt magisk var ju 1988 som gjorde mig helt tårögd av perfektion.
De har jag ju tyvärr redan druckit upp allt av!
Denna halvtorra 03a behöver säkert ytterligare tio år innanden kommer ut på andra änden som en mogen skönhet...du som läser dethär med några flaskor från 90-talet är välkommen att höra av dig ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar