28 juni 2024

Déthunes Prestige !

Paul Déthune Cuvée d l'Ancienne 2012 Grand Cru

En av mina absoluta favorit top-odlare, här idag testar vi topp prestigevinet!
Cuvéen består till 50% utav gamla stockar Pinot noir ifrån Les Crayeres.
50% gamla stockar Chardonnay ifrån Les Secs.
(100% Grand Cru Ambonnay såklart).
Jäst och mognadslagrat på små 205liters Champagnefat ifrån lokala skogen.
Mognadslagrat 7mån med viss batonnage. buteljerad under kork och vinet fick sedan vila på jästfällningen i flaskan 7,5år och deggas sedan 2020/09 med 5g dosage

Doften öppnar upp ännu ungt; inslag av av rostade mandlar o gulaäpplen, i munnen blir det mer rätt fram,
Komplex lång o djup karaktär, medium plus fyllig kropp med medium bra syra och längd, inslag av 
Smält smör, kanderade mandlar, bakade aprikoser, rostad fat, lätt oxiderad, mycket nötig krämig o lång karaktär. Men i ännu tydligt ung och livlig frukt helt utan mognadstoner ännu.
Helt underbart vin, med de långa subtila smöriga faten är helt charmerande, även om de fortfarande är ett rätt ungt vin I sitt uttryck.
Sjukt bra, älskar verkligen Déthune's pinot power de har.
En reflektion jag gör, ju mer jag dricker inser jag att det är BdN jag skall hålla mig till,
Chardonnay tillför syra men tunnar tydligt ut kroppen. vingårdvinerna på Pinot är det man skall prioritera,
Men dehär är sjukt bra hursomhelst 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar