12 april 2012

Ulysse Collin 2007

Ulysse Collin Blanc de Blancs Extra brut 2007

Fantastisk producent som jag skrivit om tidigare om. Så är Olivier en av Selosse alla lärjungar.
Men idag är det första gången jag testar hans senaste årgång, 2007. som är så sent deggad som Sep2011.

Vinet är pärlande inbjudande med karakteristisk Montrachet-fat på näsan.
Vinet är otroligt frisk, nästan som att möta våren själv (har alltid velat säga det, men med denna kan jag verkligen det!) Mycket rostatbröd o persika men också en heldel krispiga torkade blommor. Vinet har en stor kropp med viss runda päron toner som är lite av vad just denna årgång tycks bjussa på även i andra viner från 2007.
Det som slår mig mest är att 07an har en sån otroligt njutbar balans, här är eken så fint integrerad. Att jämföra med tex 06an är den maffig som en Selosse. Denna 07a är i en helt annan klass
Självklart mycket ung med massor av syra, men allting är så väl-inpackat.
Jag har nu bestämt mig detta är Olivier Collin´s bästa vin!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar