15 juli 2012

Ch d'Yquem

Château d'Yquem 1999

Först och främst måste jag bikta mig till att säga att denna fantastiska 99a tog min d'yquem-oskuld i torsdags. Jag är en stor konsument av söta-ädelrötade viner och en stor del av mitt vin-lager består utav dessa guldkorn. Trots det hade jag aldrig testat den främsta av dem alla förrens nu, Sauternes är aldrig mer än magiska när de är riktigt bra. Jag njöt så mycket av detta vin när jag testa det att mina provnings-anteckningar bara blir överflödiga i detta sammanhang...

Koncentrerad färg med viss utveckling. Tydlig Sauternes på doften. Men med otrolig koncentration med alla de klassiska-dragen; mandelmassa, torkad aprikos men även slående koncentrerade toner av saffran.
I gommen upplever jag redan vinet i viss utveckling då syran är mer integrerad än förväntad och det är svårt o säga mer än att det är mycket av precis allt, otroligt koncentrerad frukt där aprikos dominerar tydligast med massvis av citrus-nyanser i bakgrunden. Med stor kropp o charm var detta en av de bästa kombinationerna man kan uppleva med en god-bit Foie Gras till, så underbart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar